fredag 18. februar 2011

Mashup

Så har vi kommet fram til det som heter mashup. Og det eneste jeg kan tenke på er potetstappe. Og kanskje er det det mashup er da, at man stapper ulike funksjoner inn på samme nettside.
"En mashup er en nettside eller webapplikasjon som kombinerer innhold fra to eller flere kilder til en ny tjeneste." Slik står det i teksten til oppgaven. Javel, sier jeg bare. Er det ikke nesten alltid slik på nettet, da?

Men jeg har gjort det jeg ble bedt om: Jeg har vært inne på Mashup Dashboard og sett. Jeg søkte på "books" og fant fram til noe som het 22books. Her kan du lagen dine egne boklister, eller bare lese andres. Ganske festlig i grunn.

Så at andre kursdeltakere hadde vært inne på Deichman sin Pode. Jeg ville ikke være dårligere, så jeg prøvde meg litt på reiseplanleggeren, jeg også.

En mashup som ville være nyttig for meg, er selvfølgelig en som kombinerer både episode-guide, skuespiller-info og muligheten til å se Eastenders på nett. Gjerne hele episoder.(Og så tenker jeg at jeg straks og øyeblikkelig skal skaffe meg et liv...) Nå finnes det jo en sånn allerede, men episodene er desverre ikke tilgjengelig for seere i Norge...

Mashup i jobbsammenheng... hmm... det må jeg nok tenke litt på. Men lister som kombinerer både bokomtaler og forfatterportrett, evt. trailere når det gjelder film... Er det en mashup??
Er nok ikke helt klok på dette, ennå...

1 kommentar:

  1. Pode er et godt eksempel(kanskje med litt mer design) Kanskje det er noen andre på kurset som har tenkt på hvordan mashup kan brukes i biblioteksammenheng.

    SvarSlett